خبرها

ترافیک هوایی اروپا در معرض فروپاشی ناشی از اعتصاب ATC

1397/04/05

گسترش هشداردهنده‌ی اعتصاب در بخش کنترل ترافیک هوایی (ATC) در سراسر اروپا، صدمات زیادی را به خطوط هوایی، مسافران و کسب و کار آن‌ها وارد کرده است. سال ۲۰۱۸ تبدیل به یکی از بدترین سال‌های اروپا شده است. شرکت‌های هواپیمایی عضو A4E تا به این نقطه از سال مجبور به لغو نزدیک به ۵۰۰۰ پرواز شدند که ۷۸۴۰۰۰ مسافر در کشورهای مختلف اروپا را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است. علاوه بر این، میلیون‌ها مسافر نیز با تاخیرهای ناشی از تغییر در مسیرهای هوایی و پشتیبان گیری‌های مواجه شده‌اند.
یورو کنترل (Eurocontrol) اعلام کرده است که ۳۹۰۰۰ پرواز (حدود ۳۰ درصد از کل تاخیرهای رخ داده در مسیر در ماه مه) به دلیل اعتصابات ATC دچار تأخیر شده‌اند. همچنین، کل تأخیر در سال ۲۰۱۸، برابر با ۵۳٪ در مقایسه با تاخیرهای ناشی از اعتصاب‌ها و کمبود ظرفیت سال ۲۰۱۷ بوده است (۱۴میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه در سال ۲۰۱۸ در برابر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه در سال ۲۰۱۷).
اعتصاب‌های ATC تأثیر زیادی بر مشتریان، اقتصادهای اروپایی و محیط زیست دارد. آن‌ها، این اصل را که انسان‌ها و کالا اجازه دارند به صورت آزادانه در سراسر اروپا حرکت کنند را نقض کرده‌اند؛ زیرا:
سفرهای مشتریان و زنجیره‌های تامین کاله به شدت دچار اختلال شده‌اند.
تغییر مسیرها در خطوط هوایی برای جلوگیری از ورود به فضاهای هوایی بسته باعث شده است که پروازها، طولانی تر شوند و هواپیماها سوخت بیشتری مصرف کنند؛ همین موضوع منجر به بیشتر شدن انتشار گاز دی اکسید کربن می‌شود.
لغو پروازهایی که به مقصدهای برتر تعطیلات انجام می‌شوند تاثیر زیادی بر بخش گردشگری گذاشته است و موجب به خطر افتادن کسب و کارهای کوچک و متوسط شده است.
شرکت‌های هواپیمایی باید به خاطر تاخیرها و رزرو مجدد پروازها به مسافران خود غذامت بپردازند؛ این کار باعث شده است که برنامه‌های سفر مشتریان و عملیات شرکت‌های هواپیمایی به شدت دچار اختلال و بی نظمی بشود. شرکت‌های هواپیمایی حق ندارند که از هزینه‌ها را از خدمات دهندگان ATC که مسبب این مشکلات شده‌اند، باز پس بگیرند.
PwC گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی اعتصاب‌های ATC در اتحادیه‌ی اروپا در خلال سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ برابر با ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده است. در تابستان گذشته، کمیسیون اروپا اعلام کرد که از سال ۲۰۰۵، در حدود ۳۵۷ اعتصاب در بخش کنترل ترافیک هوایی در اروپا صورت گرفته که ۲۵۴ مورد آن در فرانسه اتفاق افتاده است.