جزییات جاذبه گردشگری

تالاب بین المللی چغاخور

تالاب بین المللی چغاخور

چهارمحال و بختیاری / بلداجی

0

لیست علاقمندی ها

تالاب بین‌المللی چغاخور، در استان چهارمحال و بختیاری، در نزدیکی شهر بلداجی در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان قرار دارد. تالاب چغاخور با وسعت ۲۳۰۰ هکتار و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس در میان دشتی سبز به وسعت ۷۰۰ هکتار، منظره‌ای دیدنی و آب و هوایی مرطوب فرح‌بخش دارد که از مناطق ییلاقی استان است.
شرایط طبیعی اطراف تالاب نظیر مرغزار اطراف آن، کوه‌های اطراف و... دست‌به‌دست هم می‌دهند تا تابلویی منحصربه‌فرد از خلقت را در این نقطه از کشورمان مشاهده کنیم. آب تالاب از برف و باران و چشمه‌های منطقه مانند چشمه تنگ سیاه، سیبک، اورگان، زوردگان، ساکی‌آباد، گلوگرد و... تأمین می‌شود.
شرایط خوب آب و هوایی و طبیعت بکر، زیبا و چشم‌نواز منطقه گردشگران زیادی را همه‌روزه به‌سوی خود می‌کشاند تا تفریحات متفاوتی از پیاده‌روی در طبیعت تا عکاسی، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، قایقرانی و ... را در منطقه تجربه کنند و اگر در بهار سفر به این منطقه را تجربه کنند، دیدن دشت شقایق لذت سفر را چندین برابر خواهد کرد.
در آب چغاخور گونه‌های مختلف ماهی مانند ماهى زرده پر، آمور، شیرماهی، گورخرى، عروس و كپور زندگی می‌کنند. یکی از جذابیت‌های قابل‌توجه تالاب چغاخور وجود پرندگان زیبایی چون فلامینگو، لک‌لک سفيد، باکلان، کشیم، شکاری‌ها، قو، حواصيل، اكراس، سليم و ... است، که علاقه‌مندان به دنیای پرندگان را به اینجا می‌کشاند.
چغاخور ترکیبی از کلمه پارسی و ترکی است، به این صورت که خور در پارسی به خورشید و آفتاب تعبیر شده و چغا به ترکی یعنی مرغزار و تپه و چغاخور یعنی مرغزار خورشید.
از سال 1378 خورشیدی به دلیل گونه‌های جانوری نادر در اطراف این تالاب و شرایط متنوع زیستی آن، سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را منطقه شکارممنوع اعلام کرده است.
اقامتگاه‌های مناسب و امکانات کافی در اطراف تالاب برای گردشگران به این منطقه مهیا است.